Direct la continutul paginii »

Ce este somnul REM (Rapid Eye Movement)

Poza stire 'Ce este somnul REM (Rapid Eye Movement)'
23 Octombrie 2020 0 comentarii

 

Somnul continuă să fie o necunoscuta pentru cercetatori (de ce dormim, care sunt functiile somnului, ce procese au loc in corpul/creierul nostru in timpul somnului), dar se cunosc deja suficient de multe despre el pentru a-i intelege importanta in viata noastra si relatia stransa dintre el si sanatate. 


În cele ce urmează îți spunem ce este somnul REM, ce se întâmplă în timpul lui și de ce este important pentru sănătatea ta.

Ce este somnul

Somnul este o stare fiziologica reversibila. Atunci cand intri in starea de somn, iesi din starea de veghe, iar aceasta alternare continua intre cele doua stari este posibila in urma unor procese foarte complexe si nu pe deplin intelese care au loc in creier. Se pare ca aceasta alternare este legata de comportamentul nostru (activitatea biologica) pe o perioada de 24 de ore (ritm circadian). Ritmul circadian este asemenea unui ceas biologic, al carui sediu se afla intr-o zona a creierului care se numeste hipotalamus. 

Cat trebuie sa dormim

Petrecem dormind cam o treime din viata: 

  • bebelusii nu au format inca ritmul circadian, de aceea dorm aproximativ 18 ore pe zi; 
  • copiii mici dorm cam 12 ore pe zi;
  • adolescentii dorm aproximativ 9-10 ore pe zi;
  • adultii  au nevoie de 7-8 ore pe noapte;
  • persoanele trecute de 65 de ani dorm mai putin, nu se cunosc pe deplin cauzele. 

In timpul somnului, au loc diverse procese fiziologice la nivelul corpului, cum ar fi:

  • tensiunea arteriala scade;
  • pulsul scade;
  • activitatea creierului se reduce;
  • scade frecventa respiratiei;
  • metabolismul incetineste;
  • functia renala incetineste si ea;
  • se intensifica functia endocrina (hormonii de crestere de exemplu sunt secretati in timpul somnului, de aceea copiii au nevoie de mai multe ore de somn decat adultii). 

Tipurile de somn

Exista doua tipuri de somn:

  • REM (Rapid Eye Movement);
  • non-REM (non Rapid Eye Movement).

Prin urmare, ciclurile de somn REM sunt esentiale pentru procesul de invatare pe termen lung si pentru procesarea experientelor traite in fiecare zi. In schimb, fazele de somn non-REM asigura cel mai inalt grad de odihna corpului nostru. 

Ce este somnul REM

Atunci cand dormi, corpul intra in etapa de somn non-REM, urmata apoi de etapa REM, dupa care intregul proces se reia. Diferenta dintre cele doua etape este ca in perioada REM ochii se misca in directii diferite si apar visele (pe cele mai multe ni le amintim). 


Somnul REM se instaleaza in general la 90 de minute din momentul adormirii. Prima faza REM este mai scurta, dureaza aproximativ 10 minute. Urmatoarele faze REM devin mai lungi, ultima poate ajunge la 60 de minute (de aceea avem uneori senzatia ca ne trezim direct dintr-un vis). Pe parcursul noptii un adult are 5-6 somnuri REM.


Somnul REM se mai numeste si somn paradoxal sau somn desincronizat, pentru ca exista multe asemanari intre aceasta faza de somn si starea de veghe.

Ce se intampla in timpul somnului REM

In perioada de somn REM: 

  • somnul este profund;
  • apar visele, despre care se crede ca pot fi o interpretare a activitatii neuronale care are loc in timpul somnului;
  • impulsurile cerebrale care controleaza activitatea musculara sunt suprimate; este ca si cum muschii ar fi paralizati;
  • muschii si tesuturile se refac;
  • se reface energia pentru urmatoarea zi;
  • dispar reflexele;
  • se inregistreaza miscarile rapide ale ochilor (se poate analiza acest lucru printr-o procedura numita electrooculograma). Miscarile globilor oculari sunt intermitente. Nu se cunoaste cu adevarat rolul lor. Este posibil ca aceste miscari sa fie corelate cu imaginile din timpul viselor, dar si cu implicarea noastra afectiva.
  • ritmul cardiac si respiratia se accelereaza, sau devin neregulate;
  • creierul este mai activ decat in perioada de somn non-REM si este aproape la fel de activ ca in perioada in care nu dormim;  
  • studiile demonstreaza ca in timpul somnului REM creierul lucreaza la consolidarea amintirilor;
  • in timpul somnului REM are loc sortarea si stocarea in memoria de lunga durata a  informatiilor acumulate. Somnul REM este important asadar pentru procesul de invatare.
  • este posibil ca timpul pe care il petrecem in somnul REM sa fie mai mare in urma unor experiente mai putin obisnuite, ceea ce inseamna ca de fapt creierul este ocupat in acea perioada de somn cu consolidarea informatiilor si activitatilor noi;
  • exista o legatura intre somn si durerile de cap, in sensul ca tulburari ale somnului pot avea ca efect migrenele sau durerile de cap de tip cluster. Incidenta migrenelor si a durerilor de cap de tip cluster pare a avea o legatura directa cu numarul episoadelor REM pe care le are pacientul in timpul noptii. Pastilele pentru durerile de cap pot remedia intr-o oarecare masura problema, dar este bine daca pacientul reuseste sa se odihneasca un numar de 7-8 ore pe noapte in lipsa unui tratament medicamentos.

Privarea de somn REM nu are consecinte importante pentru activitatile noastre zilnice, dar pe termen lung poate sa afecteze capacitatea de invatare, sau memoria.


Pentru a fi sanatosi, este nevoie sa beneficiem atat de somnul REM cat si de somnul non-REM, adoptand un stil de viata sanatos (o alimentatie sanatoasa si echilibrata, o hidratare adecvata, un regim activ de viata).


0 comentarii

    Momentan nu exista nici un comentariu adaugat.
    Daca doriti sa adaugati unul, completati formularul de mai jos.

Spune parerea ta